Twinkeltraan

handenOnlangs mocht ik de cursus rouw bij kinderen volgen. Een cursus die me veel inzichten gaf. Vlak daarvoor had ik een puber geïnterviewd voor Puber Magazine over het verlies vaneen dierbare en vorige week werd ik zelf geïnterviewd door iemand van NJI over de periode dat ik wees werd en wat toekomstige wezen nodig hebben. Dit voor handreikingen voor gemeenten die door de transitie Jeugd dit moeten overnemen.

Rouw verdwijnt nooit uit je leven. Bij elke confrontatie wordt het onzichtbare litteken geraakt. Soms sterkt het je en soms beleef je een van de fases van rouw opnieuw, Je wordt boos, verdrietig of stopt het weg. Voor anderen die niet iemand verloren hebben, is het een lastig iets. Wat kan je zeggen? Wat kan je doen? We zijn erg geneigd om de eerste periode net na het verlies er aan te denken, maar jaren later niet meer. Je wil in het begin nog wel op de sterfdag zelf of op de verjaardag van diegene die is overleden, of rond de feestdagen er terloops naar vragen. Maar het zijn vaak andere momenten dat het gemis groot is.Zelfs binnen en gezin of familie zie je dat praten over het gemis lastig is.

Tijdens de cursus leerde ik dat je binnen een gezin iedereen een potje kan geven en een bepaalde kleur kralen. Kinderen maar ook volwassenen kunnen dan een aantal kralen of een bepaalde kleur kralen in het potje doen zodat je van elkaar kunt zien dat het  er nog is en dat je er over kunt praten. Ook nog na een jaar of twee jaar. Soms  is een opmerking als ik heb er wat kralen in gedaan al genoeg. Het feit dat het verdriet er mag zijn, het gemis er mag zijn en er over gepraat of het gezien mag worden is vaak al voldoende.

Het kan gebeuren dat zelfs jaren later onverwerkte rouw een rol speelt. Onverklaarbare klachten als moeheid, boosheid, of veranderd gedrag zijn dan niet 1,2,3 terug te relateren aan de verlieservaring jaren daarvoor.  Mensen zien het verband niet meer. Verlies van een dierbare gaat nooit over. De ene dag is het gemis sterker aanwezig dan het andere. Ga het niet uit de weg. Praat er over. Schrijf er over. Maak ruimte voor rouw.

Plaats een reactie